donderdag 28 november 2013

De verborgen marketinggeheimen van SolarWindBioShop

Marketing en verkoop is het cruciale thema voor elk startend bedrijf. Zonder verkoop heb je geen bedrijf. Is SolarWindBioShop een aanvaller, verdediger of guerilla marketeer op haar marktgebied (alternatieve energie, hernieuwbare energie, zonne energie)?
Op de markt voor zonnepanelen  strijdt een groot aantal bedrijven om de aandacht van de potentiele koper. De markt voor zonnepanelen voldoet aan de eerste eisen die je aan een business moet stellen nl. is er een markt?
In dit geval is er duidelijk een groeimarkt voor zonnepanelen. Het zelf opwekken van stroom wordt steeds aantrekkelijker. Enige redenen hiervoor zijn a) een zonnestroom systeem betaalt zichzelf binnen 5 tot 7 jaar terug, b) dit is een betere investering dan geld op een spaarrekening zetten, c) met een eigen systeem hebt je geen last meer van de jaarlijkse prijsverhogingen van de energie leveranciers.

Wat doen een groot aantal aanbieders? Ze proberen de goedkoopste te zijn. Dit is mooi, maar er zal altijd iemand zijn die nog goedkoper is. Op de lange termijn is dit een bedrijfsfilosofie die  geen enkele garantie biedt dat het bedrijf blijft bestaan.

Het is uiteindelijk beter voor de consument en de onderneming zelf als ze zich kan onderscheiden van de concurrentie. Hier kun je denken aan een goede kwaliteit tegen een scherpe prijs. Een andere mogelijkheid is vernieuwend bezig te zijn door de prospect steeds opnieuw nieuwere en beproefd betere producten aan te bieden.

Heel belangrijk is te ontdekken wie je klanten zijn  en waar ze zich bevinden. Hiervoor gebruik je bij voorkeur meerdere marketingkanalen dus niet alleen een folder, visitekaartje en advertentie in de locale media.

Het is heel belangrijk om een hefboom-effect te creeeren door a) een betere advertentie te maken, die meer klanten trekt. Het kost nl. hetzelfde of  10 of 100 mensen reageren op een aanbieding. Vervolgens geldt hetzelfde voor de omzetting van bv. een bezoeker op een internetsite naar een aanvrager van een offerte.
Stel je kunt je advertentie met 20% verbeteren, vervolgens de omzetting naar offerte-aanvragen idem met 20% verbeteren en als laatste de omzetting tot een definitieve bestelling eveneens met 20%. Het resultaat van deze gecombineerde actie is een omzetvergroting van 70%. Voor veel bedrijven is het effect van de crisis dan tenietgedaan en zelfs omgezet in een positieve groei.

De website SolarWindBioShop  inclusief blog groeit  gestaag (inmiddels vandaag positie 60 in de TOP50solar). SolarWindBioShop heeft meer dan 300 bedrijven  ingehaald en achter zich gelaten.  Onderstaand een screenshot van deze positie. Neem eens een kijkje op de site.

Hebt u marketingvragen waar ik u misschien mee kan helpen. Een keer per week geef ik gratis advies per email (mijn email is info@-spp-services.nl)

Door  vol te houden en je strategie steeds aan de gewijzigde omstandigheden aan te passen kun je elke tegenstand overwinnen. Maar je moet er wel iets voor doen.

We houden u op de hoogte.  Een tip:  kijk ook regelmatig eens opde blogs Frankwatching en KarelGeenen .  Het loont de moeite.

Leo Verkoelen

www.unitedstarters.com

P.S. graag uw commentaar

Geen opmerkingen: