donderdag 11 november 2010
Niche Zoekwoorden voor Startende Internet Ondernemers
Of je nu online een beetje wil bijverdienen of online tot je vaste inkomsten wil maken . . . veel starters maken hier een grote fout, die tot de ondergang van je nieuwe business kan leiden.
De fout is dat men zoekt naar een onontdekte “marktniche”, hun eigen goudmijn die ze helemaal voor zichzelf hebben. Maar het is een feit dat het veel beter is om concurrentie te hebben. Met internet marketing wil je geen prijs winnen voor de mooiste website of het slimste idee - hier verdien je geen bonuspunten mee. Als je te slim wil zijn is het resultaat meestal alleen veel hoofdpijn en een lege portemonnee.
De slimme spelers kijken naar wat werkt en naar wie de kopers zijn en proberen een manier te vinden om een stuk van de koek voor zich binnen te halen. En wat denk je… wil je je liever dood werken om een niche te domineren dan profiteren van een reeds bestaande winstgevende markt, waar het veel makkelijker is om omzet te halen.
Concurrentie is goed, want je weet dan dat er een markt is voor jouw niche. De snelste manier om te zien of er een markt is voor jouw niche is het doen van enige marktonderzoek naar geschikte zoekwoorden via Google. Google heeft 3 mogelijkheden om te zoeken nl. “breed”, “zinsdeel” en “exact ”. U moet het verschil weten om tot een maximaal resultaat te kunnen komen.
Als je een zoekwoord intypt zonder [] of “ ” dan noemt Google dit “breed” (broad match). Laten we als voorbeeld nemen “tennis schoenen” om te zien hoe het werkt bij de verschillende zoekmogelijkheden.
“breed” betekent dat u bij Google intypt ”tennis schoenen” (echter zonder aanhalingstekens) en klikt op zoeken. Google levert nu alle verkeer dat bekend is als “tennis”en “schoenen” zonder verdere beperking. Dit is de standaardinstelling van Google. U krijgt dan bv. tennis, schoenen, tennisschoenen online, goedkope tennis schoenen enz. Dit is de manier waarop de meeste mensen zoeken.
*zinsdeel* (phrase match) Als je meer specifiek zoekt op zinsdeel, dan is dit hetzelfde alsof iemand zoekt naar de zin maar geplaatst tussen aanhalingstekens bv. “tennis schoenen”. Nu krijgt je minder resultaten en alleen die zinnen die de woorden “tennis”en “schoenen” beide hebben en in deze volgorde. Echter met zinsdeel zoeken kunnen er ook andere woorden in de zin voorkomen, zoals groene tennisschoen, of koop tennisschoenen, koop tennisschoen online e.d..
Als derde is er ”exact” (exact match). De zoekopdracht voor tennisschoenen is als volgt [tennis schoenen] . Hierbij krijgt u alleen verkeer van personen die zoeken op “tennis schoenen” zonder een woord ervoor of erna. Zelfs als krijg je met exact minder verkeer de kwaliteit is ontegenzeggelijk beter.
Het hebben van een kleine hoeveelheid zoekresultaat van men sen die gericht naar jouw produkt of dienst op zoek zijn is meestal veel beter dan het hebben ban duizenden resultaten zonder doel enzonder richting.
Als je een marktniche kiest (ook als micro-ondernemer), waarin je wil gaan verkopen dan is het goed om te zoeken naar een niche waar je brede zoekwoord maandelijks tussen den de 1000 en 5000 scoort. Het is dan veel makkelijker om op een van de eerste plaatsen te komen bij Google Zoeken, zodat u kunt profiteren van hongerige potentiƫle kopers.
In een volgend artikel zal ik ingaan op het grote belang van het kiezen van de juiste naam voor uw domein, omdat dat garant staat voor een goede positionering in Google zonder dat het je iets kost.
Leo Verkoelen (serial entrepreneur en internet marketeer)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten