Het is duidelijk. Met bedrijven gaat het in 2010 een beetje beter, maar er moet nog veel gebeuren om weer op het oude niveau te komen en het bij de kredietcrisis verloren kapitaal terug te verdienen.
Opmerkelijk is dat het internet nog steeds goed scoort. Webshops hebben ook dit jaar al weer een omzet toename van meer dan 20% gerealiseerd. Er zijn alle kansen om een eigen internet bedrijf te beginnen, zowel parttime als fulltime. Er is een overvloed aan cursusmateriaal (niet allemaal van voldoende gehalte en deels niet geupdated ). De kans om te starten en te slagen wordt beter.
Omdat adverteren via Google Adwords (rechts op de zoekpagina) zeer duur is geworden en het bereiken van een goede organische positionering bij Google(links op de zoekpagina) veel geduld en vakmanschap vereist, zullen de zwakkere broeders vanzelf gaan verdwijnen. Overigens gelden voor een op internet gebaseerd bedrijf dezelfde regels als voor een “ouderwets” bedrijf. Strategie, planning en kennis van produkt en markt blijven onveranderd belangrijk.
Marketing op internet bestaat voor een groot deel uit het bouwen aan een klantenlijst en het opbouwen van een relatie met de klant. Alleen als er voldoende band met de klant is dwz. vertrouwen in produkt en ondernemer zal hij u keer op keer belonen met het plaatsen van zijn bestellingen.
Internet verandert zo snel dat wat voor enige jaren gold als “de kneepjes van het vak” volledig achterhaald is. Alleen degelijke internet bedrijven en een organisatie als UnitedSTARTERS (groep Stg Protection Partners), dat als syndicated publisher in staat is tijdig op de nieuwste ontwikkelingen in te spelen en produkten te testen op duurzaamheid.
Leo Verkoelen (serial entrepreneur en marketeer)
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten