dinsdag 15 september 2009

Gaat een van de acht mkb’ers failliet in 2010 – een jobstijding of niet


De pijn van de kredietcrisis is voelbaar. Onlangs schreef een regionale krant “1 op de 8 MKB’ers vreest faillissement”. Het blijkt dat ruim een derde van de middelgrote en kleine bedrijven in Nederland veel last hebben van de kredietcrisis. Een op de acht heeft er zo veel last van dat ze
bang zijn voor een faillissement. Soms is een faillissement de beste oplossing van onoverkomelijk lijkende problemen. Ook na een faillisement zijn er meestal kansen voor een doorstart in afgeslankte vorm. Omdat angst (zie het bijbelse verhaal van Job) altijd een slechte raadgever is, geven we u enige tips.

Wat je als eerste moet doen om tegenwicht aan de crisis te geven is uiteraard a) goed op de kosten letten, b) scherper inkopen en c) voorraden voor zover mogelijk reduceren. Dit is aan de kostenkant.

Om uw omzet te verhogen hebt, kunt u het beste activiteiten ontplooien om meer te verkopen aan bestaande klanten en om nieuwe klanten binnen halen. Hiervoor kunt u perfect gebruik maken van
internet marketing. Zoekmachine marketing (SEO) zorgt met minimale kosten voor meer bekendheid. Het verzenden van emails is vergeleken met mailings per post bijna gratis. De sites UnitedStarters en StarterPLAZA brengen veel bruikbare tips en wijzen u de weg.

Van de miljoenennota wordt u dit jaar niet vrolijk. Maak u onafhankelijk van kredietcrisis en vooral mentale crisis door tijdig uw marketing en innovatie in een hogere versnelling te brengen. Wacht niet op de versnellingsnota van politici – bepaal uw eigen snelheid. De uit de stichting aangenamer voortgekomen coöperaties, met name aangenamer.nl, timmeren on der leiding van
Arno van Veen, Jan van Tulder en Yvonne Mooijman hard aan de weg om het ondernemen aangenamer te maken.

Uit een universitair onderzoek is gebleken dat positief gestemde mensen goed reageren op aanmoediging. Daarentegen heeft dit bij neutraal of negatief ingestelde personen eerder een contra-productieve werking. Laat u geen crisis aanpraten. Laat uw eigen business groeien op basis van uw inzet en innovatieve kracht.

Leo Verkoelen
Internet Marketing Specialist en Serial Entrepreneur

Geen opmerkingen: