donderdag 10 september 2009

Private Innovatie Vouchers


Innovatie Subsidie voor het MKB.

Het ministerie van EZ heeft een subsidieregeling ter bevordering van innovatie binnen het MKB. Er zijn 2 soorten vouchers nl. Euro 2.500,- en een grote voucher Euro 7.500,-. Dit jaar werd er voor het eerst geëxperimenteerd via een pilot van PRIVATE VOUCHERS.

Deze private vouchers kunnen besteed worden bij een private kennispartij – lees vrije markt. Dit in tegenstelling tot de publieke innovatievouchers die uitsluitend te besteden zijn bij grote kennis-instellingen, zoals TNO en universiteiten.

Subsidie voor Sociaal Innovatieve Projecten.
Per 1 oktober 2009 komt weer een nieuwe aanvraagronde voor de subsidieregeling gericht op sociaal innovatieve projecten, de zogenoemde ESF-subsidie Actie E. Naast rechtspersonen kunnen nu ook natuurlijke personen/ondernemers die een arbeidsorganisatie in stand houden, een aanvraag indienen. De nieuwe subsidieregels voor deze ESF-subsidie zijn onlangs bekend gemaakt op de site van het Agentschap SZW. Deze subsidie is o.a. aan te vragen voor “ontkoppelen werk en werkplek” (thema 1) en “ uitwisseling van kennis en ervaring via bestaande en nieuwe technologieën” (thema 2).Bij bovenstaande thema’s kun je o.a. denken aan
HOME BUSINESS en INTERNET MARKETING.

Innoveren?

In deze posting de zestien dilemma’s van innovatie zoals opgetekend in het boek Corporate entrepreneurship & Innovation van Morris, Kuratko en Covin (2 editie). Volgens mij zijn het lang niet allemaal dilemma’s, maar á la. Ik ben benieuwd wat jullie van dit rijtje vinden.
Morris, Kuratko en Covin komen met de volgende zestien innovatiedilemma’s (’losjes’ vertaald naar het Nederlands en ingekort):
Niet alle ondernemers zijn innovatoren, en niet alle innovatoren zijn ondernemers. Maar voor succesvol ondernemen heb je in ieder geval continue innovatie nodig.
Innovatie gaat over het onbekende. Management gaat over beheersing. Hoe beheers je het onbekende?
Innovatie gaat over het breken van regels. Mensen die de regels breken gaan meestal niet lang mee in organisaties.
Succesvolle innovatie vindt plaats in situaties waarin er beperkingen zijn, routines en deadlines. Er is behoefte aan zowel vrijheid als discipline.
Als een bedrijf niet innoveert zal het ten onder gaan. Maar hoe meer een bedrijf innoveert, hoe vaker er mislukkingen zullen optreden.
Een innovatie slaagt omdat er behoeften van klanten mee worden vervuld. Maar klanten kunnen hun behoeften niet duidelijk omschrijven.
Innoveren is riskant. Niet innoveren is nog riskanter.
Innovatie kan revolutionair of evolutionair zijn. Beide kennen andere kostenpatronen, risico’s, en opbrengsten. Maar ze vereisen ook eigen structuren en management stijlen.
Een bedrijf dat innoveert helpt mee aan de veroudering van zijn eigen producten, ook als die ‘oude’ producten nog winstgevend zijn.
Innovaties hebben specifieke infrastructuren nodig om succesvol te zijn. Maar de benodigde infrastuctuur is vaak pas bekend op het moment dat de innovatie is uitontwikkeld.
Hoewel innovatie steeks (technologisch) complexer en duurder wordt, komen de meeste innovaties niet van grote bedrijven maar van individuen.
Innovatoren zoeken vaak naar de ‘ultieme oplossing’, terwijl de markt zit te wachten op producten en diensten die ‘goed genoeg’ zijn. Zoeken naar de ‘ultieme oplossing’ drijft de kosten van de innovatie op en draagt bij aan zijn mislukking.
Technologiegedreven innovatie leidt vaak tot baanbrekende producten waar niemand op zit te wachten, terwijl klantgedreven innovatie vaak leidt tot marginale productaanpassingen en ‘me too’ producten die geen concurrentievoordeel opleveren.
Hoewel innovatie vaak wordt geassocieerd met genialiteit en briljante ingevingen, heeft het vaak meer van doen met doorzettingsvermogen.
Hoewel innovatie vaak wordt geassocieerd met het ‘veranderen van de regels van het spel’, heeft het meer te maken met het spelen van een totaal nieuw spel.
De eerste op de markt zijn met een nieuw product levert niet altijd succes op, en tweede of derde zijn niet altijd een mislukking. (Bron:
www.innovatieforganiseren.nl)

De zich snel uitbreidende
cooperatie AANGENAMER heeft onder haar leden een ervaren subsidie bemiddelingsbedrijf http://www.m-lines.nl onder leiding van Mevr. Marleen Koning.

Leo Verkoelen
(serial entrepreneur)

Geen opmerkingen: