zondag 5 juni 2011

Locale Online Marketing – Nieuwe kansen voor MKB-bedrijven

De groei van het aantal webwinkels gaat gestaag door. Retailers hebben inmiddels bijna allemaal een webwinkel. De klanten kunnen rustig zoeken op internet en daarna kiezen uit online kopen of de betreffende winkel zelf bezoeken om daar hun aankoop te doen. Het gevolg hiervan is weer dat pure online webwinkels nu ook kiezen voor minimaal éėn fysieke locatie of een afhaallocatie of locale showroom.

Wat zijn de mogelijkheden voor Locale Online Marketing?


Locale winkels krijgen steeds meer mogelijkheden om gericht via het web klanten naar hun winkel te sturen. Voor locale online marketing zijn er veel mogelijkheden. Maar eerst moet je je als winkelier afvragen: a) wat is mijn doelstellingen en b) waar bevinden zich mijn klanten. Het beste is te beginnen met een onderzoek in de winkel naar het gedrag van uw klanten. Gebruiken ze sociale media, zoals Facebook, Twitter en Hyves? Het starten van uw onderzoek in de winkel is essentieel en geodkoop. Maken de klanten regelmatig gebruik van Google Maps om een bedrijf en een locatie op te zoeken, zoals het vroeger gebruikelijk was om te zoeken via de “Gouden Gids”?


Zoekmachine Marketing (SEO en SEA). Google laat steeds vaker locale resultaten zien en tevens een mapje aan de rechterkant van de pagina. Op het mapje zijn de zoekresultaten aangegeven en kun je de afstanden naar de betreffende winkeliers inschatten. Het gevolg hiervan is dat op de pagina (dus boven de vouw zonder te scrollen) steeds minder ruimte beschikbaar blijft voor niet locale resultaten. Voor adverteren op Google (Google Adwords) is dit een interessante kans. Je kunt de PPC advertenties richten op een specifieke regio. Dit is zoekmachine marketing, welke aangeduid wordt als SEA. Ook alle gratis publiciteit via Zoekmachine Optimalisatie (aangeduid als SEO) kan gemakkelijk hier op afgestemd worden.


Een voorbeeld van een zoekopdracht in Google: “dakdekkers Roermond”



Zoekmachine marketing is , zoals u ziet,
een goede manier om LOCALE klanten te vinden.

Kijk ook eens naar het alternatief De Telefoongids/ Gouden Gids. Het aandeel van deze site op het gebied van regionaal zoeken is relatief groot.


GEO-targeting. Heel gericht online adverteren op specifieke locaties (ook kleinere locaties) kan via Facebook en Hyves. Facebook is een site die ook voor de Nederlandse markt steeds belangrijker wordt. Hier komen we binnenkort in een ander artikel nader op terug.


Kortingssites. Kortingsite GROUPON biedt dagelijks veel locale aanbiedingen met hoge kortingen. Groupon is gebaseerd op het principe van groepskorting: zodra voldoende winkeliers meedoen gaat de actie door. De kortingen zijn meestal minimaal 50%. Of het voor een aanbieder interessant is om deel te nemen, moet per situatie apart bekeken worden. De totale kosten voor de deelnemer zijn vaak zo hoog, dat je kunt spreken van een forse investering. Zie ook het artikel op www.winst.nl


Locale Online marketing is HOT. Wil je meer weten over dit onderwerp? Stuur een bericht, stel je vragen. We beantwoorden graag jouw vraag of verwijzen je naar specialisten op dit deelgebied van Online Marketing.


Leo Verkoelen (serial entrepreneur en internet marketeer)

Geen opmerkingen: