zondag 5 juni 2011

Waarom kopen in een webwinkel of toch liever bij uw locale winkel – een vergelijking door Leo Verkoelen

Uit recent onderzoek dat gedaan is naar de motieven en voorkeuren van klanten voor online resp. offline kopen kunnen enige voorlopige conclusies worden getrokken.


Het voornaamste voordeel van kopen via een webshop is dat deze bereikbaar is op het moment dat het de klant schikt (24 uur en 7 dagen per week).
Een tweede argument is het grotere assortiment van de webwinkel.
Het derde argument is dat de producten op voorraad zijn.
En als laatste, maar niet minder belangrijk, is de scherpe prijsstelling van menige webwinkel.


De belangrijkste argumenten om in een echte winkel (zgn. brick and mortar shop) te kopen zijn vnl. de mogelijkheden om producten beter te kunnen beoordelen op eigenschappen en kwaliteit. In een winkel kun je de producten kopen en direct meenemen, of voor producten met een levertijd direct duidelijkheid krijgen over de vermoedelijke leverdatum. Ook klantenservice is een belangrijk element om in een fysieke winkel te kopen evenals de veiligheid van de transactie. Een groot aantal kopers is nog steeds niet volledig overtuigd van de veiligheid van een betaling bij een online transactie.


Het grijze gebied , dit is het gebied waar de voor- en nadelen van online tegenover offline kopen vergeleken worden, wordt echter steeds groter. In de toekomst zullen online en offline verder naar elkaar toegroeien.


Wat kan de fysieke winkel doen? Hij kan als eerste zijn openingstijden aanpassen aan de gewijzigde omstandigheden. Verder lijkt de integratie van de webwinkel op de winkelvloer een stap in de goede richting. De groei van het aantal webwinkels en de stijgende omzetten lijken in een richting te wijzen nl. WEBWINKEL DOMINANTIE. In de praktijk ligt het echter een beetje anders. De webwinkel wordt behalve voor aankopen vnl. gebruikt voor oriëntatie. Eerst daarna wordt gekozen voor online resp. offline kopen. De hier geschetste ontwikkeling/trend wordt Cross-Channel-Marketing genoemd.


Leo Verkoelen ( serial entrepreneur en internet marketeer)

Geen opmerkingen: