dinsdag 7 februari 2012

Hoe een tweede website in de markt zetten?

Met een tweede website scoren is niet moeilijk. Stel uw eerste website bestaat al enige jaren en er is weinig mee gedaan. Voor de zoekmachines bent u afgeschreven. Misschien had u destijds een goede ranking. Bijna zeker zal uw site nu nauwelijks meer te vinden zijn. Hier kun je echter gemakkelijk verandering in brengen.

Zodra je een nieuwe activiteit wil starten of een bestaande business wil uitbreiden, gaat de aandacht direct naar het thema WEBSITE. Een website is uw visitekaartje en uw uithangboard. Het is het middel bij uitstek om mensen de mogelijkheid te geven contact met u op te nemen, u te leren kennen en hen vertrouwd te maken met uw producten en diensten. Daarom is het zaak er voor te zorgen dat uw website vanaf de start is zoals hij behoort te zijn..


Waarom bezoeken mensen websites? Meestal is er een probleem waar ze een oplossing voor zoeken. Door de makkelijke toegang en het overgrote aanbod wordt bijna altijd via Google of een andere zoekmachine gezocht op het internet. Mensen bezoeken graag websites waar ze zich thuis voelen; kortom sites waar ze een goed gevoel bij hebben. Op favoriete sites zal men regelmatig terugkeren. Omdat echter de meeste bezoekers slechts enige seconden op een site blijven en daarna nooit meer terugkomen of de site gewoonweg niet meer kunnen vinden, is het zaak direct te scoren bij het eerste bezoek. Uw site moet er professioneel uitzien en de bezoeker moet in een oogopslag kunnen zien waar de site over gaat.


Bouw nooit website om uw eigen ego te strelen. De bezoeker is alleen geïnteresseerd in zijn problemen en mogelijke oplossingen hiervoor.

Een checklist voor uw tweede website:
- Wat wil ik dat mijn bezoekers als eerste zien
- Zodra ze het zien, wat wil ik dat ze vervolgens gaan doen
- Als ze dat gedaan hebben, wat wil ik dat ze dan gaan doen
- Etc..


Het komt er op neer, dat je de bezoeker bij de hand neemt en hem leidt naar de oplossing van zijn probleem of naar het nemen van actie bv. een e-boek aanvragen, een rapport, of een gratis monster van jouw product.


Start een nieuwe (tweede) website en maak handig gebruik van alle technische ontwikkelingen zonder dat u zich hierin hoeft te verdiepen
Waar moet je opletten? Allereerst de naam van de website. Zorg voor een korte domeinnaam die gemakkelijk te onthouden is. Bij voorkeur zonder verbindingstekens. De best scorende uitgang voor een nederlandse site is puntnl ( .nl ) Ook aan te bevelen is de uitgang .com .


Een goed platform voor het opzetten van uw tweede website is WORDPRESS. Kies een eigen domein (de naam van uw website) en maak gebruik van een van de vele beschikbare (deels gratis) Wordpress thema’s. Wordpress biedt vele voordelen o.a. op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Er is tevens een groot aantal plugins beschikbaar, zodat u uw site kunt inrichten naar gelang uw persoonlijke wensen en behoeften.


Vervolgens wordt het tijd goede content te schrijven. Teksten waar uw lezers wat aan hebben. Is het niet mogelijk of te ingewikkeld om op uw site een en ander uit te leggen, dirigeer uw prospects dan naar een rapport of een e-boek (bij voorkeur gratis).


Korte samenvatting van de eisen voor een tweede website:
1. Een goede domeinnaam
2. Een platform voor uw site bv. WORDPRESS
3. Navigatie.Een goede structuur van uw site (zorg dat de bezoeker niet verdwaalt)
4. Heldere teksten en goede content
5. Oproep tot actie (bv. gratis rapport, e-boek of een monster)


Verder kun je nog denken aan het integreren van SOCIALE MEDIA in je website. Denk hierbij o.a. aan Facebook, Linkedin en Twitter Kijk eens op http://www.unitedstarters.com/blog
Mijn vorige blogpost handelde over het WAAROM van een tweede website, deze blogpost bekeek het HOE. Als laatste komt nr. 3 waar ik op een en ander dieper zal ingaan, zoals het actueel houden van de site met een CMS-systeem en wat de mogelijkheden zijn voor het uitbesteden van alle internet marketing activiteiten aan mijn nieuwste project Virtueel Internet Marketing Team.


Leo Verkoelen (serial entrepreneur met meer dan 40 jaar ervaring)





Geen opmerkingen: