donderdag 3 juli 2014

Terugverdientijd en Netto Opbrengst van Zonnepanelen | Een vergelijking

Met de aankoop van een zonnepanelen systeem is een flink bedrag gemoeid. De eerste vraag is altijd… hoe snel heb ik mijn geld terugverdient door het opwekken van mijn eigen stroom.  Dat investeren in zonne-energie meer oplevert dan geld op een spaarrekening mogen we voor bekend aannemen.



De tweede vraag  zou moeten zijn: “hoeveel gaan de panelen me nog opleveren, nadat ik mijn investering heb terugverdiend”. Stel de terugverdientijd op 8 a 10 jaar dan heb je daarna nog 15 tot 17 jaar  waarbij je geld verdient zonder wezenlijke kosten (meestal moet de omvormer een keer vervangen worden).

Aan de tweede vraag wordt weinig aandacht geschonken. Wat is deze?
Stel dat je nu een investering hebt,  waarbij de terugverdientijd  maximaal 3 tot 4 jaar is. In dat geval gaat het plaatje er geheel anders uitzien. Je hebt dan nl. 21 tot 22 jaar om te oogsten (waarschijnlijk gaan de panelen nog langer mee). Deze situatie doet zich voor bij aanschaf van zonnepanelen door bedrijven. Behalve de BTW kan men profiteren van de EIA (41,5%) en  andere regelingen en bereikt daarmee het break-even punt al na 2 tot 4 jaar.

In zo’n situatie  moet je overwegen zonnepanelen te kopen die een hogere opbrengst per m2 leveren, ook als die  duurder zijn.  Panelen met meer rendement per m2 en toch gunstig in prijs die zijn er sinds 1 a 2 jaar nl. SILEVO Triex.

SolarWindBioShop  adviseert SILEVO Triex modules van 295 Wp. Ze maken u graag een vrijblijvende offerte en een berekening over de totale opbrengst in 25 jaar.




Geen opmerkingen: