vrijdag 16 april 2010

Een Grote Klantenlijst Stuwt Je Op Naar Positie Nummer Een in Jouw Branche




Waar zoeken de mensen naar? In dit artikel laat ik u kennismaken met een case. Bedenk het is 1960 in Nederland. De naoorlogse welvaart stijgt langzaam. Als je een auto had, telde je behoorlijk mee. Echter na korte tijd wilden de mensen meer.

Zou het niet leuk zijn om een bootje te hebben, zo dacht men, dan kun je in het weekend touren, ergens stoppen en je bootje te water laten. Leuk voor jezelf en de kinderen. Dergelijke gedachten leefden bij velen. Een licht bootje kon op het autodak en anders achter de auto op een kleine boottrailer.


Er is een probleem. Een bootje is luxe en relatief duur. Een polyester boot  was modern, duur en relatief licht. Kopen was gezien de prijs geen optie. Maar wat denk je van zelfbouw. Juist deze optie gingen we aanbieden. Er volgden advertenties in watersportbladen, autobladen, hobbybladen enz. Door zorgvuldige analyse ontdekten we dat het autoblad AUTOKAMPIOEN, het blad voor de gewone man, uitzonderlijk goed scoorde. Op deze basis bleken we in korte tijd in staat te zijn meer dan 70.000 adressen te verzamelen. De business werd een daverend succes. De klanten verdrongen zich om de produkten te kopen. Het bedrijf was een jonge onderneming geworden.


Maar nu komt het belangrijkste. Terwijl mijn bedrijf eerst slechts nummer 5 in rangorde was, waren we na korte tijd de absolute nummer 1 met een grote voorspong op de concurrentie.


Door deze positie waren we in staat hoogwaardig drukwerk te produceren en te distribueren via mailings en beurzen  en konden we middels split-tests allerlei nieuwe concepten uittesten, waardoor onze nummer 1 positie nagenoeg onaantastbaar was geworden.


Conclusie van dit verhaal:


a) produkten waar de tijd rijp voor is zijn onstuitbaar,


b) goede marketing en listbuilding zorgen voor vertrouwen en een sterke positie in de markt.


Dit alles maakte het mij mogelijk vrienden te worden van grote direct marketing guru's, zoals herb Ahrend, Joe Sugarman en Ted Nicholas  in de Verenigde Staten en van hun kennis te profiteren (hierover een volgende keer meer). Hetgeen in 1960 mogelijk was, kan ook nu nog, alleen op een andere manier.


Leo Verkoelen
(serial entrepreneur)

Geen opmerkingen: