maandag 12 april 2010

Website zelf bouwen of uitbesteden?


U bent tot de conclusie gekomen dat u een website moet hebben of naast uw bestaande site er een of meer websites aan moet toevoegen. De eerste vraag die u zich moet stellen is het soort website dat u nodig hebt.
Globaal kunnen we websites verdelen in:
a) een Online Brochure - presentatie van uw bedrijf (vgl. een reclamefolder),
b) een op Inhoud gebaseerde site dwz. met veel tekst (zgn. Content Website),
c) een ėėn-produkt website (gericht op verkoop van slechts een enkel produkt),
d) een Multi-Produkt Website (doel: verkopen/promoten van een groot aantal produkten),
e) een Community Website (gemeenschap/groep),
f) een website met leden (zgn. Membership Website),
g) een eenvoudige 1 pagina “Squeeze Page”  oftewel Landingspagina (een website van slechts 1 pagina, met doel interesse te wekken en informatie te verzamelen bv. naam en email-adres).


Design
Hoe moet de vormgeving eruit zien? Een designer wil graag zijn werk tonen, maar u als ondernemer moet omzet maken. U ziet graag uw naam groot op het scherm, maar beheers u en bedenk dat de bezoeker van uw site, die u waarschijnlijk gevonden heeft door een zoekterm in te toetsen in Google, totaal niet geïnteresseerd is in u ,maar alleen in de oplossing van zijn of haar probleem.


Interactiviteit
Hoe is de navigatie op de site ingesteld – is deze logisch en gemakkelijk voor de bezoeker? Wat moet de bezoeker op uw site kunnen doen en wat wilt u bereiken? Dat kan bv. zijn: informatie aanvragen, deelnemen aan een enquête of quiz, iets kopen en betalen,


Kosten versus prestatie
De kosten van een website bestaan vnl.uit
a) ontwerp,
b) bouw,
c) domein-registratie,
d) hosting,
e) evtl. huur van een CMS,
f) extra bijbetaling voor meer dataverkeer,
g) zoekmachine optimalisatie,
h) betaald adverteren bv. Google Adwords.
i) en tenslotte uren van eigen personeel,
Offerte
Een goede offerte vermeldt niet alleen de kosten van het project, maar ook de uiterlijke levertijd. Verder informatie over het eigendom van de website en eigendom van de functionaliteit. Belangrijk is ook in verband met onderhoud hoe de site gebouwd wordt bv. in html, java of flash (helaas niet leesbaar door Google). Krijgt u informatie over het aantal en de soort van bezoekers van uw site? Wordt er vantevoren een zoekwoorden-onderzoek gedaan (zgn, keywords, sleutelwoorden of sleutelzinsdelen)?


De “look” van uw site
Elke website roept een bepaalde sfeer op, welke o.a. bepaald wordt door het lettertype (bv. Tohama, Arial) en de kleurcompositie. Belangrijk is ook het gebruik van goede koppen en subkoppen per pagina en het herhalen van sleutelwoorden op de relevante pagina’s. Voor bezoekers van een website moet meteen duidelijk zijn waar welke informatie op uw website staat. De hoofdnavigatie plaatst u bij voorkeur in de bovenmarge of in de linkermarge . Bij een indeling in 3 kolommen wordt de rechterzijde vaak gebruikt voor vaste rubrieken of reclamebanners.


Leo en Fatima Verkoelen

Geen opmerkingen: