zondag 3 mei 2009

Hoe kun je de recessie verslaan met een Eigen Internet Bedrijf


Vandaag wil het met jou, toekomstige internet ondernemer, hebben over de sector die je zou kunnen noemen “alles dat uitgesteld kan worden”. Als
kleine ondernemer heb je het altijd druk. De kans is groot dat je verstrikt raakt in details en de grote lijn in het gedrang komt. Voor de duidelijkheid ga ik als voorbeeld de gewijzigde situatie nemen zoals die is opgetreden in de Amerikaanse markt. Je zult zien hoe snel alles kan veranderen. Een jaar geleden was er ogenschijnlijk niets aan de hand (diverse van mijn Amerikaanse vrienden waarschuwden echter al meer 2 jaar, o.a. Clayton Makepeace. Er werd royaal geld uitgegeven aan een nieuwe auto, een extra vakantietrip, etentjes buiten huis, een nieuw huis of een kostbare verbouwing. Er was voldoende werk en de aflossingen op hypotheken en andere leningen werken netjes op tijd betaald. Alles werd plotseling anders. Banken en verzekeraars die gewed hadden op alsmaar stijgende prijzen van huizen leden in korte tijd enorme verliezen. Veel bezittingen waren gebaseerd op riskante en sterk overgewaardeerde “pakketten”. Gevolg: sterk dalende prijzen van huizen en aandelen. Dus sterk gedaald vermogen van de consument. De werkloosheid stijgt en de aflossing kan niet meer betaald worden en credietlimieten worden gekort. De sector “alles dat uitgesteld kan worden” krijgt nu de volle laag. Amerikanen zeggen “ik kook wel thuis”, “ik wacht nog een jaar voordat ik een nieuwe auto koop, omdat ik niet zeker ben of ik mijn baan kan behouden”. Hotels, reisburo’s, vliegmaatschappijen enz. allen voelen de kredietcrisis direct. De consument spaart aan alle kanten en houdt de beurs gesloten. Het lijkt dat de kredietcrisis totnutoe veel minder invloed heeft in europa dan in de Verenigde Staten.

Internet biedt nu extra kansen voor alerte ondernemers
Uit onderzoeken blijkt dat het aantal internetwinkels in een stijgende lijn zit en dat de omzettten per winkel groeien. De consument kiest steeds vaker voor a) voor de aankoop orientatie op internet en b) koopt vaker via internet om op deze manier benzine (zie ook groene energie) en tijd te sparen. Heb je een winkel dan is het beslist nodig om ernaast een webshop op te zetten. Dit is een service voor jouw bestaande klanten en brengt nieuwe klanten. Nog belangrijker is dat door de snelheid waarmee je de site en de aanbiedingen in je webwinkel kunt wijzigen je snel inspeelt op wijzigende vraag in de markt. Dus meer omzet en meer winst.

Wil je meer weten over het opzetten van een
eigen winstgevend internet bedrijf kijk dan eens bij UnitedStarters, het online centrum voor starters en jonge ondernemers. De partners van deze site houden de vinger aan de pols van de nieuwste ontwikkelingen en bieden veel waarde tegen zeer gunstige condities.

Leo Verkoelen
promotor van
Alternatieve Energie en Serial Entrepreneur

Geen opmerkingen: