dinsdag 27 september 2011

Waarom scoren internet ondernemers niet alias de sprinkhaanmethode |

Als ondernemer met meer dan 40 jaar ervaring verbaas ik me vaak dat zo veel mensen die enthousiast een eigen internet bedrijf starten nauwelijks vooruit komen. Te weinig bezoekers op de website, geen of nauwelijks conversie naar orders.

Ik heb een sterk vermoeden dat veel ondernemers zich niet laten leiden door een of twee mentors; mensen waar ze vertrouwen in hebben. Vaak blijft men op het internet zoeken naar gratis tips en gaat als een sprinkhaan alle richtingen uit. Op deze manier kom je nergens en duurt het veel langer om resultaat te halen dan eigenlijk nodig is. Het grote probleem met het internet is de ”overload” aan informatie. Je ziet door de bomen het bos niet meer. Honderden zgn. coaches en adviseurs maken hier handig gebruik van door her en der kleine stukjes informatie te verzamelen en deze met een paar uurtjes plakken en knippen te bundelen tot een derderangs e-boek of rapportje.


Als ondernemer met meer dan 40 jaar ervaring in binnen- en buitenland weet ik waar ik over praat. Ik heb het allemaal persoonlijk meegemaakt. Toen de eerste oliecrisis uitbrak zag het er slecht uit. Er was overall een downstemming (autoloze zondag - Joop den Uyl zei voor de televisie “het zal nooit meer als vroeger worden”). Het was moeilijk om op aardolie (schaarste) gebaseerde producten te krijgen (mijn business – polymeren). Later bleek dat de crisis ons tot dan toe meest succesvolle jaar was met een geweldige winst-explosie. Voor mezelf kreeg ik het gevoel dat ik regelmatig fouten maakte, maar iedere keer weer in staat bleek de schade te beperken en dat vaak de lering uit het debacle de basis was voor het volgende grote succes. Maar dit is mijn ervaring , voor u kan het heel anders zijn.


Als je worstelt met het internet en het gevoel hebt dat je nog meer cursussen moet volgen en sneller moet inhaken op de nieuwste trend neem dan even PAUZE. Op zo’n manier wordt het runnen van een eigen internet of internet gebaseerd bedrijf niet leuk Grote successen kun je alleen behalen als je ’s morgens opstaat met ontembare daadkracht en weet dat je werk je voldoening geeft.


De reden dat de meeste mensen worstelen en er niet in slagen een doorbraak te realiseren is, omdat ze vanaf de start van hun eigen internet bedrijf een of meer van deze 3 fouten maken

1. Ze worden er ingeluisd met overdreven beloftes van gemakkelijk geld verdienen en een exotische lifestyle (mijn eigen lifestyle was eerst mogelijk na jaren werken en delegeren van taken). Ze kozen een business op basis van de verkeerde criteria. De gevolgen zijn meestal dramatisch. Ze verliezen meer tijd en geld dan ze zich kunnen veroorloven. Vaak leidt een en ander uiteindelijk alleen maar tot mislukking of een faillissement.

2. Van mening zijn dat ze van alle markten thuis moeten zijn; dat overal alles vanaf moeten weten. Ze investeren te veel tijd op gebieden waar ze zich niet happy in voelen – op gebieden waar ze geen goed gevoel bij hebben. Ze proberen hun eigen tekortkomingen te elimineren en besteden nauwelijks tijd aan de zaken waar ze verstand van hebben en talent voor hebben. Dit heeft ernstige gevolgen.


Als je jouw business niet zo danig organiseert dat je maximaal van je eigen sterktes gebruik kunt maken, omdat je geduwd en gedrukt wordt in gebieden waar je minder kundig in bent en minder gepassioneerd voor bent, dan zal de kwaliteit van jouw werk niet zijn wat het zou moeten zijn. Uw resultaten zullen hier onder leiden en uw business gaat achteruit.


Werk doen waar je niet goed in bent en dat je niet met plezier doet leidt tot niets. Je zult gewoonweg niet in staat zijn je te focussen, het nodig enthousiasme op te brengen en jouw mentale energie op peil te houden. Op de lange termijn heb je alleen succes als je a) gebruik maakt van je aangeboren talent, jouw persoonlijke sterktes (Johan Cruijf een goede voetballer, maar geen zakenman; Michael Jordan een super volleyballer, mislukt als baseballer), b) jouw passie, c) gebruik maakt van je middelen (geld, connecties e.d.) en d) de kansen grijpt zodra ze zich voor doen (marktniches of iets op een andere manier doen dan alle anderen).


3 . Startende ondernemers investeren vaak te weinig in het ontwikkelen van basis vaardigheden die nodig zijn voor het starten van een bedrijf en vervolgens begeleiden en leiden naar de volgende groeifase. Het is niet alleen voldoende een bedrijf te starten en redelijk succes te hebben. Na een bepaalde tijd is het effect van uw eerste “grote” product uitgewerkt en zul je nieuwe producten moeten introduceren. Vervolgens moet je medewerkers aannemen en werk gaan delegeren. Dit blijkt vaak een moeilijk fase te zijn, waar veel ondernemers in blijven steken.


De capaciteit om succes te hebben als ondernemer is niet een geschenk van de goden of een speciale genetische aanleg of talent dat alleen sommige hebben en andere niet. Succes hebben in zaken betekent het aanleren van een aantal vaardigheden die eigenlijk iedereen kan leren. Je moet een persoonlijk plan hebben. Een plan dat alleen op jouw unieke combinatie van vaardigheden en capaciteiten is toegesneden. Een plan dat je de mogelijkheden geeft jezelf te realiseren, je aan te passen aan de wisselende omstandigheden en te laten uitblinken in elke situatie.


U moet een meester worden in vaardigheden die zorgen dat uw bedrijf automatisch zal groeien. Dit geldt voor iedereen ongeacht of je een starter, enige ervaring hebt of een veteraan bent.
Als je niet aan de ontwikkeling van jezelf werkt dan zal je onderneming langzaam afzakken en wordt je een slaaf van je werk. Ik zie dit vaak gebeuren.


Slimme mensen met talent zoals u maken deze zelfde fouten. Het resultaaat is dat ze gefrusteerd raken, teleurgesteld, hun zelfvertrouwen zakt, en financieel en metaal uitgeput raken. Is deze situatie nodig? Ik weet zeker dat u dit lot niet hoeft te ondergaan, maar om u te helpen dit te voorkomen, moest ik u eerst dit verhaal vertellen. Ik heb een programma gemaakt speciaal om deze “drempels” te nemen . Ik heb een programma ontwikkelt, dat u gaat helpen vanaf het punt waar u nu bent, starter, ervaren of veteraan. U bent vrij om te kiezen. Maak uw keuze met het bovenstaande in gedachten. Succes!


U hoort hierover spoedig meer. Let op mijn komende blogberichten.


Leo Verkoelen (Business Architect en Marketeer)






P.S. Geef a.u.b. uw reactie op deze blog.

Geen opmerkingen: