donderdag 8 januari 2009

Hoe kunt u als jonge ondernemer de huidige financiële tsunami overleven


De huidige financiële crisis is niet gekomen als een verrassing. Er is tijdig gewaarschuwd dat het een keer fout gaat. Toen het echter vorig jaar plotseling fout ging, bleek dat niemand een idee had van de omvang. Het probleem is dus niet de crisis, maar de omvang die ons verrast heeft en ons deed verstijven en angstig terugdeinzen. Als jonge ondernemer komt deze verandering hard aan en vormt een obstakel op de weg naar de geplande groei van uw cbedrijf.

Uit analyse van vorige crisissen is gebleken dat bedrijven die in deze periode bleven investeren in
marketing als winnaars uit de crisis zijn gekomen. Hun winsten waren de eerste jaren na de crisis ruim boven het gemiddelde in hun branche.

Welke les kunt je hieruit leren als starter of jonge ondernemer. Als eerste controleer je waar je de kosten kunt beperken o.a. auto’s, personeel, huur e.d. Vervolgens probeer je scherper in te kopen. Dit resulteert direct in meer netto winst.

Marketing, marketing en nogmaals marketing is uw leidend thema. Ga af en toe eens met de benen op tafel zitten en probeer in een ontspannen sfeer te denken over de toekomst van uw bedrijf. Goede ideeen worden geboren als je geest tot rust komt.

Het internet is als marketingmethode nog steeds een onontgonnen gebied. De mogelijkheden zijn gigantisch. Het voordeel is dat u snel uw doelgroep kunt bereiken en dat de kosten van
mailings (e-mail) nagenoeg nihil zijn. Bovendien kun je uitgebreid testen en je razendsnel aanpassen. De tijd dat je een vak leerde en een baan aannam voor je leven zijn definitief voorbij.

Neem gerust eens de tijd en kijk wat websites, zoals
www.unitedstarters.com (online centrum voor starters en jonge bedrijven) u te bieden hebben. UnitedStarters biedt 3 systemen nl. “Hoe bouw ik een webbased online internet bedrijf” met minimale kosten en maximaal resultaat, Coaching van jonge ondernemers met minder dan 2 millioen euro omzet en minder dan 10 fulltime medwerkers, SuccesRoutePlanner voor de continue bewaking en monitoring van jonge ondernemingen.

Kijk ook eens naar innovatieve en trendsettende onwikkelingen o.a. op
www.solarwindbioshop.com

Mevr. W. Verkoelen-Leal

Geen opmerkingen: