woensdag 10 december 2008

Bijna vijftig procent van de startende ondernemers ontdekt te laat dat er een worm in hun concept zit

De statistieken tonen aan dat een groot deel van de starters vaak na 1 jaar al stoppen met hun onderneming. Ondanks alle adviezen van de KvK’s, het MKB, en vele adviserende instanties en informerende websites gaat intussen het aantal mislukkingen niet omlaag. De vraag is “moet dat zo blijven”.

Het blijkt vaak dat de voorbereiding op het ondernemerschap niet van voldoende niveau is geweest. Hoe bent u tot uw idee gekomen? Wat is daaraan vooraf gegaan? Met wie hebt u uw idee gedeeld en besproken?
Hebt u uw idee getest? Welke ervaringen hebt u opgedaan bij de ontwikkeling? Veel vragen die ofwel niet gesteld zijn of niet voldoende nauwkeurig gesteld en beantwoord zijn. Allemaal kunnen ze de worm in uw concept worden. Een tweede oorzaak is het ontbreken van een lange termijn strategie. Dit thema bespreek ik een andere keer.

Kan het ook anders? Een organisatie zoals de
GCE (GlobalCreativeEconomy) besteedt in hun opleidingproject tot internet ondernemer veel tijd aan het bepalen van de juist MINDSET. Wat wil ik met mijn onderneming. Genereren van een origineel idee, trenmarketing, positionering in nichemarkte etc.
Ook op de site van
www.unitedstarters.com wordt verwezen naar eigen programma’s voor het starten van een Internet Business en naar partners en coaches die allen kunnen helpen om de overgang naar zelfstandig ondernemer soepeler te laten verlopen.

Leo Verkoelen

Geen opmerkingen: